Zwangerschapsklachten

Wanneer je zwanger bent, kun je klachten hebben. Hieronder staan een aantal veel voorkomende klachten en wat je ertegen kunt doen. Twijfel jij of jouw klacht normaal is, dan mag je ons altijd bellen!

Vermoeidheid
De meeste zwangere vrouwen zijn aan het begin van de zwangerschap vermoeid door hormoonveranderingen. Er verandert veel in je lichaam waardoor je sneller en vaker moe kunt zijn dan anders. Vermoeidheid in de zwangerschap is meestal geen ijzertekort. Rond de twintigste week komt dit vaak door extra bloedaanmaak en bloedrukdaling. Aan het einde van de zwangerschap komen vermoeidheidsklachten meestal door de zware buik en slechter slapen.

Tips:

Geef toe aan je vermoeidheid; ga op tijd naar bed en probeer overdag ook rust te nemen
Zorg voor voldoende beweging en buitenlucht
Zorg voor voldoende vocht (twee liter water per dag)

Misselijkheid
Met name in de eerste 3 tot 4 maanden van de zwangerschap kun je last hebben van (ochtend)misselijkheid door het verhoogde hormoon HCG in jouw bloed. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan jou belemmeren tijdens jouw dagelijkse bezigheden. Soms kan de misselijkheid zo erg zijn dat medicatie nodig is. Wanneer je erg veel moet spugen en wanneer je geen vocht meer binnenhoudt, neem dan contact met ons op.

Tips:

Eet voordat je opstaat al iets lichts, zoals een cracker of beschuitje en sta daarna rustig op
Neem niet te grote porties eten, maar kleine beetjes verdeeld over de dag
Drink geen koffie of cola
Eet niet te vet, te zout of heel gasrijk (kool) voedsel

Maagzuur
Door de zwangerschapshormonen wordt jouw bovenste kringspier van de maag wat slapper. Ook komt de maag in de verdrukking doordat de baarmoeder steeds groter wordt. Hierdoor kan er maagzuur terugstromen in de slokdarm. Dit kan een branderig gevoel geven in de slokdarm en in de keel, maar het kan ook voor misselijkheid zorgen. Indien onderstaande adviezen niet helpen, kun je bij de drogist of bij de apotheek een middeltje tegen maagzuur ophalen (bijvoorbeeld Rennie’s of Antagel).

Tips:

Drink geen koolzuurhoudende dranken, maar drink veel water
Eet niet te laat ’s avonds en eet niet te vet en gekruid
Neem niet te grote porties eten, maar kleine beetjes verdeeld over de dag
Eet blanke vla of vanillevla, dat helpt om het maagzuur te neutraliseren
Ga goed rechtop zitten en eventueel wat rechterop slapen

Bloedverlies
Bloedverlies komt regelmatig voor, met name in het begin van de zwangerschap. Het is vaak onschuldig. Je hoeft je dan ook niet direct ongerust te maken. Je baarmoedermond bloedt sneller doordat het in de zwangerschap meer doorbloed is. Bloedvaatjes in de baarmoedermond kunnen springen doordat er druk gezet wordt. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij niezen/hoesten, zwaar tillen, plassen, poepen, of vrijen. In dat geval krijg je helderrood bloedverlies, nadien kan het iets bruinig zijn of helemaal niets meer. Wanneer je helderrood bloedverlies hebt met stolsels, of het is de hoeveelheid van een menstruatie (eventueel met menstruatiekrampen), neem dan contact met ons op.

Bandenpijn
De groeiende baarmoeder “hangt” aan vier banden in jouw buik. Wanneer je veel staat of lichamelijk zwaar werk doet, kun je last krijgen van bandenpijn. Plotselinge bewegingen kunnen heftige steken geven aan de zijkant van je buik en in de richting van jouw liezen en/of vagina. Deze steken kunnen pijnlijk zijn, maar zijn onschuldig en verdwijnen vanzelf weer doordat de banden zich aanpassen aan de groei van jouw baarmoeder.

Tips:

Pas je ritme aan; sta niet te snel op uit de bank of een stoel
Ondersteun je buik met je handen wanneer je moet niezen of hoesten

Duizeligheid of neiging tot flauwvallen
Duizeligheid in de zwangerschap kan vier oorzaken hebben: een lage bloeddruk, laag bloedsuiker, rugligging en bloedarmoede:

  1. Lage bloeddruk
    Vooral rond de 20 weken zwangerschap kun je last krijgen van een lage bloeddruk. Dit zorgt ervoor dat jij je duizelig kan voelen, dat je wit wegtrekt of dat je zwarte vlekken voor de ogen ziet. Deze klachten treden meestal op als je snel overeind bent gekomen, of wanneer je lang gelopen of gestaan hebt. Het is vervelend wanneer je hier last van hebt, maar wanneer de lage bloeddruk de oorzaak is van deze klachten, kan het kan geen kwaad voor jou of de baby. Wanneer je last hebt van een lage bloeddruk kun je een kopje bouillon drinken tussen de middag. Daarnaast is het verstandig om veel te drinken (2 liter).
  1. Lage bloedsuiker
    In sommige gevallen kan het lichaam de bloedsuikerspiegel niet goed onder controle houden. Wanneer je niet op tijd eet, kan je bloedsuikerspiegel dalen waardoor je je duizelig en erg naar kunt voelen. Bij een te lage suikerspiegel moet je suiker innemen. Om dit te voorkomen is het verstandig dat je regelmatig kleine beetjes eet. Op die manier kun jij jouw bloedsuikerspiegel op peil houden en duizeligheid voorkomen.
  1. Rugligging
    Wanneer jij op je rug ligt, kan de baarmoeder op een belangrijk bloedvat naast jouw ruggenwervel drukken. Dit belemmert de terugstroom van het bloed naar je hoofd en kan duizeligheid veroorzaken. Dit kan ook een reden zijn waarom je na verloop van tijd niet meer lekker kunt slapen op je rug. Als jij wel lekker slaapt op je rug, hoef je rugligging niet te vermijden. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je in je slaap per ongeluk te lang op je rug ligt, want als je er niet lekker van wordt, draai je vanzelf op je zij. Voor je kindje is het niet gevaarlijk als jij een tijdje op je rug ligt.
  1. Bloedarmoede
    Wanneer je bloedarmoede hebt, heb je ijzertekort. Door dit ijzertekort kun jij je duizelig en moe voelen. Bloedarmoede wordt met behulp van een bloedonderzoek aangetoond en is te behandelen met ijzertabletten.

Hartkloppingen en kortademigheid
Tijdens de zwangerschap moet jouw hart extra bloed rondpompen. Jouw hartslag wordt hoger en je hart is iets vergroot. Dit kan hartkloppingen veroorzaken die je soms letterlijk in de keel kunt voelen. Dit is normaal. Ook kortademigheid is een veelvoorkomend verschijnsel bij zwangere vrouwen. Dit komt doordat het ademcentrum gevoeliger is geworden voor CO2. Je bent dus niet werkelijk kortademig, maar jouw lichaam geeft eerder een prikkel af dat je zuurstof nodig hebt. Daarnaast gebruik jij je longen anders aan het eind van de zwangerschap doordat jouw borstbeen weggedrukt wordt. Aan hartkloppingen en kortademigheid kun je weinig doen.

Tips:

Blijf goed rechtop zitten, zo geef je jouw longen de meeste ruimte
Probeer rustig door te ademen en probeer niet in paniek te raken

Rug- en bekkenklachten
Doordat de verhoudingen in jouw lichaam veranderen en door de groei van je baarmoeder verandert jouw houding. Je buikspieren functioneren steeds minder goed, waardoor alle benodigde kracht uit de rug moet komen. Dit veroorzaakt vaak lage rugklachten. Daarnaast kun je bekkenklachten ervaren. Onder invloed van hormonen verweekt het kraakbeen in het bekken. Zo kan jouw kindje makkelijker door het bekken tijdens de bevalling. Elke zwangere vrouw heeft dus een zekere mate van bekkeninstabiliteit, maar de een heeft er meer last van dan de ander. Het kan verschillende klachten veroorzaken, zoals pijn in het gebied van de lage rug, het stuitje, de liezen, het schaambeen en/of aan de zijkant van de bovenbenen.

Tips:

Let op je houding met bukken en tillen
Til bewust en niet onnodig. Let vooral op met het tillen van (kleine) kinderen
Volg eventueel fysiotherapie (wanneer je fysiotherapie nodig denkt te hebben, bespreek dit dan eerst met ons)

Harde buiken
Tijdens de zwangerschap trekken de spieren van je baarmoeder af en toe samen. Dit noemen we ‘harde buiken’. Harde buiken zijn meestal niet pijnlijk en kunnen geen kwaad. Ze komen niet in een bepaalde regelmaat voor en geven geen ontsluiting. Naarmate de uitgerekende datum dichterbij komt, kun je vaker last krijgen van harde buiken. Ze worden dan ook gevoeliger. In de laatste weken zijn harde buiken vrij normaal. Als je veel last hebt van harde buiken zullen wij je adviseren om je urine te laten testen op blaasontsteking.

Tips:

Neem rust. De baarmoeder is een spier, als je het druk hebt of erg gespannen bent, reageert je baarmoeder hierop
Zorg voor voldoende warmte (douche of kruik)

Spataderen
Als zwangere vrouw kun je last krijgen van spataderen en van vermoeide benen. Dit komt door het hormoon progesteron ervoor zorgt dat de vaatwanden van aderen verslappen. Dit gebeurt niet voor niets, want dit zorgt voor een betere doorbloeding. Doordat de baarmoeder steeds groter wordt, kan het bloed uit de benen ook steeds moeilijk terug omhoog stromen. Hierdoor ontstaat een verhoogde druk in de aderen die ervoor zorgt dat zwangere vrouwen spataderen of pijnlijke benen kunnen krijgen. Spataderen kunnen ook voorkomen in de schaamlippen. Spataderen verdwijnen grotendeels na de zwangerschap. Soms is het nodig om in de zwangerschap steunkousen te gaan dragen. Deze zijn verkrijgbaar via de huisarts of spataderspecialist. Ook kun je eventueel bij een spataderspecialist terecht voor verlichtende massages. Wij geven je hier graag meer informatie over wanneer je daar belang bij hebt.

Tips:

Zorg ervoor dat je regelmatig beweegt
Probeer lang staan en lang zitten te voorkomen
Gebruik als je zit, of ligt, een krukje of een kussen om je benen iets hoger te leggen
Draag geen te strakke kleding en loop niet op hoge hakken
Beperk warme baden, sauna of zonnen. Extra warmte geeft namelijk nog meer vaatverwijding

Aambeien
Als gevolg van zwangerschapshormonen verslappen de wanden van de bloedvaten. Als deze bloedvaten verslappen bij de anus en uitstulpingen ontstaan dan spreekt men van aambeien. Aambeien kunnen pijn doen en jeuken. Druk zetten voor de ontlasting kan de klachten verergeren, dus probeer je ontlasting soepel te houden. Als je aambeien erg pijnlijk zijn, kan een koud kompres voor tijdelijke verlichting zorgen. Pijnstillende aambeienzalf, eventueel in combinatie met tabletten, kunnen ook helpen. Zie curanol.nl of raadpleeg je huisarts.

Obstipatie
Door het hormoon progesteron werken de darmen in de zwangerschap vaak langzamer. Dit zorgt ervoor dat de ontlasting langer in de darmen blijft en dat er meer vocht wordt onttrokken waardoor de ontlasting harder wordt. Dit kan pijnlijk zijn en aambeien veroorzaken. Wanneer de obstipatie niet verdwijnt door onderstaande tips, kun je eventueel roosvicee laxo gebruiken. Wanneer dat ook niet helpt, neem dan contact met ons op.

Tips:

Eet vezelrijk voedsel. Bijvoorbeeld rauwkost, volkoren producten, groentes, fruit (met name kiwi’s), tarwevlokken
Blijf in beweging. Dit stimuleert de darmen
Zorg ervoor dat je minimaal 2 liter per dag drinkt
Geef gehoor aan elke aandrang, ga meteen naar het toilet en neem er de tijd voor

Vaak plassen
Doordat de blaas voor de baarmoeder ligt, zal een verhoogde druk op je blaas ontstaan. Dit zorgt, samen met meer vocht in je lichaam en door verslapping van je urinebuis door hormonale veranderingen, ervoor dat je vaker moet plassen. Toch kan het ook een signaal zijn van een blaasontsteking. De typische klachten die zich normaal voordoen bij een blaasontsteking komen niet altijd voor tijdens de zwangerschap. Klachten van een zeurderig gevoel in de onderbuik, regelmatig plassen en meermaals op een dag, harde buiken die onregelmatig komen en eventueel gepaard gaan met bloedverlies, kunnen wijzen op een blaasontsteking.
Overleg je klachten met ons of met jouw huisarts. De blaasontsteking wordt dan behandeld met een antibioticakuur, deze kan geen kwaad.
Ongewild urineverlies kan tijdens de zwangerschap ook regelmatig voorkomen. Dit wordt veroorzaakt door de verslapping van de bekkenbodemspieren. Later in de zwangerschap speelt ook de druk van de baarmoeder op de blaas een rol. Veel zwangeren hebben er last van. Het kan erg vervelend zijn, maar het is wel normaal. Door je bekkenbodemspieren aan te spannen en regelmatig te oefenen kan je urineverlies verminderen en soms zelfs helemaal stoppen. Mocht je hier na de zwangerschap nog last van blijven houden, dan kun je de bekkenfysiotherapeut eens bezoeken. Deze geeft adviezen en oefeningen mee om de klachten te verminderen.

Afscheiding/ vaginale schimmelinfectie
Het is normaal dat vaginale afscheiding toeneemt tijdens de zwangerschap. De extra afscheiding komt door de verhoogde doorbloeding in het bekkengebied en de vagina. Wanneer je pijn hebt, last hebt van jeuk, een branderig gevoel, een abnormale geur of kleur van je afscheiding, neem dan contact met ons op. Je hebt dan mogelijk een vaginale schimmelinfectie. Hier heb je tijdens jouw zwangerschap een verhoogde kans op doordat jouw weerstand lager is dan normaal en doordat de zuurgraad in je vagina verandert.

Tips:

Gebruik geen inlegkruisjes (dat gaat vaak broeien)
Draag katoenen ondergoed
Gebruik geen zeep wanneer jij je vagina wast

Vocht vasthouden
Het is heel normaal dat zwangere vrouwen vocht vasthouden tijdens de zwangerschap. Gemiddeld houden vrouwen twee tot drie liter vocht vast. Vooral in de laatste maand kun je dit merken aan bijvoorbeeld opgezwollen handen, voeten en een boller gezicht. Je kunt dit niet volledig voorkomen. Het vasthouden van vocht kan geen kwaad, zolang het niet gepaard gaat met een verhoogde bloeddruk. Wanneer je plotseling erg veel vocht vasthoudt en dit gepaard gaat met hoofdpijn of een misselijk gevoel, neem dan contact met ons op.

Tips:

Drink veel. Het beste is om water te drinken
Neem wisselbaden met koud en warm water, dit stimuleert de bloedsomloop
Neem een koud voetbad ter verlichting (vooral in de zomer)
Doe op tijd je ringen af, zodat de bloedtoevoer naar je vingers beter verloopt
Las dagelijks een moment van rust in, waarbij je met je voeten hoger gaat liggen dan je lichaam
Hoog het voeteneinde van je bed iets op

Rusteloze benen en kramp
Door de gewichtstoename als gevolg van de zwangerschap, wordt de bloedtoevoer naar je benen verminderd. Ook houdt je lichaam meer vocht vast, vocht kan soms zenuwen afknellen. Dit kan beide resulteren in rusteloze benen, tintelingen en kramp.

Tips:

Je kuiten masseren voor het slapen gaan (voor een betere doorbloeding)
Bewegen of strekken van de voeten en tenen
Zorg dat je voldoende drinkt (2 liter per dag), dit helpt extra vocht sneller af te voeren

Jeuk
Zwangerschapsjeuk is een veel voorkomende klacht. Het is niet precies bekend waardoor zwangerschapsjeuk ontstaat, maar het is over het algemeen onschuldig. De jeuk begint meestal op je buik en verspreidt zich later over je ledematen. Soms ontstaan er ook bultjes, maar meestal is er niets te zien en is het alleen erg vervelend. In een enkel geval is de jeuk niet zo onschuldig. Wanneer jij jeuk aan jouw handpalmen en onder de voetzolen hebt, neem dan contact met ons op.

Tips:

Neem een lauwe douche
Gebruik mentholpoeder of koelzalf (verkrijgbaar bij de apotheek)
Draag luchtige katoenen kleding
Gebruik geen wasverzachter
Gebruik zo weinig mogelijk zeep